Tuesday, May 15, 2012

Catatan #85 : Selamat Hari Ibu


Alhamdulillah, syukur kerana sekali lagi diberi peluang untuk meraikan sambutan hari ibu bersama keluarga semalam.. Seperti tahun yang sebelumnya, kediaman kami sendiri menjadi lokasi pilihan selepas solat zohor.. Bezanya tahun ni emak tak perlu susah payah tiup lilin--kitorang sepakat menempah cupcake! Walaupun tak semua adik beradik dapat kumpul tapi tetap meriah.. :)


"Emak, Selamat Hari Ibu.."



Aku tahu mungkin ada antara kalian cakap : "Hey, mother's day tu haram.."
Atau mungkin ada suara yang kata : "Rosak akidah sambut mother's day.."
Dan ada juga yang cakap : "Hari Ibu bukan sehari tapi hari hari.."

Tapi aku berpegang kepada kata Imam Muda Asyraf dalam twitternya yng berbunyi :
"Saya menghormati pandangan alim ulamak yang jaouh lebih faqih dalam mengharamkan Hari Ibu.. Namun saya dengan rendah diri TIDAK bersetuju untuk mengharamkannya.."

Aku turut percaya dengan kata kata dari DrMAZA menerusi twitternya juga :
"Balik kepada basic, asas apa untuk diharamkan? Tiada asas. Ia harus selagi tiada upacara ibadah khas atau iktikad yang salah.. #mothersday.."


Dan aku dapat tahu daru twitter Wardina Saffiyah pulak yang mempersoalkan :
"Nak tanya, kalau hari ibu tak boleh sambut, Olimpik macam mana? Sebab sebenarnya sukan ini untuk mengagungkan tuhan Zeus???"









*Aku faham kalau orang cakap yang hargai ibu bukan sehari je tapi tak salahkan kalau dalam setahun tu di khusus kan untuk sambutan hari ibu? Macam mana kau boleh luangkan masa konon hari tu anniversary kau dengan kekasih kau macam itulah sambutan hari ibu ni.. Betul, 14 Februari tu kau tak celebrate--haram.. Tapi ulangtahun 'perkekasihan' sambut pulak.. Siap remind dalam handphone kot kot lupa tarikh nanti awek merajuk cari balak lain..! Gitu jugak kau buat untuk ibu..

*Aku juga faham kalau orang cakap yang hargai ibu bukan sehari je tapi hari hari.. Meh sini sat aku nak tanya boleh? Kalau hari ibu tu kau sambut hari hari, apa istimewa yang kau buat untuk setiap hari itu? Memang kayalah kau boleh beli kek hari hari untuk emak siap bagi bunga dan kad lagi.. Tahniah! Tapi berapa orang dalam Malaysia buat camtu ye? Haa~ Sebab itulah tak salah kita khususkan satu hari dalam setahun buat wanita yang bergelar ibu meraikan hari mereka macam guru jugaklah! 16 Mei tu hari di mana cikgu akan pakai lawa lawa sebab nak tengok pelajarnya buat persembahan lepastu cikgu pun ada sesi potong kek lepastu cikgu dapat hadiah.. Begitulah nasib seorang insan yang melahirkan kita.. Mereka inginkan satu hari dimana mereka menanti satu kejutan dari anak anak dengan membawa kek, hadiah dll.. Alangkah bahagia!





p/s : Tengok komen bawah video pasal mother's day kat youtube memang kaw kaw.. Tak perlu kot hina melayu yang sambut hari ibu.. Kau tak sambut diam diam sudahlah..)

5 Komen Orang Bijak:

manggosteen said... Reply To This Comment

selamat hari ibu.

Rinna said... Reply To This Comment

Selamat hari ibu..utk Ibu Tieah.. dan juga ibu2 diseluruh dunia.. :)

pizli.mw said... Reply To This Comment

Jangan extreme sangat. Kita saje nak sambut hari ibu kita. Bukan mother ntah mana2..

aindzaya said... Reply To This Comment

selamat hari emak ibu ibu ibu semua ^^

"Binatang pun pandai berkasih sayang. Manusia?".

Abang Zam said... Reply To This Comment

bestnya sambut bersama ibu
uhukuhuk