Saturday, May 07, 2011

Isu Dakwaan Agama Kristian Sebagai Agama Rasmi

Isu dakwaan agama Kristian sebagai agama rasmi negara sememangnya menjadi satu tajuk panas dalam blog politik 2,,3 hari yang lepas setelah Utusan Malaysia mengeluarkan berita sedemikian.. Aku menulis entry ini bukan nak mengganggu siasatan polis atau melaga lagakan mana mana pihak tapi sebagai rakyat Malaysia aku pun berhak nak bersuara.. Aku cuma kesal terhadap individu yang cuba nak bangkitkan soal agama sebenarnya.. Bukankah isu agama adalah isu sensitif??? Ianya melibatkan perpaduan negara jadi bila benda macam ni dibesarkan,, keamanan negara boleh terjejas.. Tolonglah hentikan.. Biar polis buat siasatan..

Ini yang aku cuba sampaikan.. Cukuplah isu agama dipolitikkan,, kenapa perlu nak tanya soalan macam ni kat dalam facebook??? Jawapan pun entah pape.. "Langkah mayatku dulu.." "Jgn mimpi la.." Haish.. Porak peranda masyarakat kalau mentaliti kita tak ubah sebab jawapan tu boleh dipertikaikan oleh pihak tertentu..

Tengok.. Kalau isu agama tak dihentikan segera,, takut takut nanti terjadi sesuatu di luar jangkaan.. Rasanya takde sape yang nak detik hitam negara 13 Mei berulang kan??? Kemonlah.. Banyak lagi isu lain yang perlu diberi perhatian.. Contohnya kenaikan harga barangan asas seperti gula.. Sampaikan pagi semalam aku beli teh tarik pun dah kena caj RM2.20..


*Lampiran*





17 Komen Orang Bijak:

tieykah said... Reply To This Comment

Benda ni memang tak kan berlaku*perhaps.

Islam still akan menjadi agama rasmi Malaysia.Sudah termaktub dalam perlembgaan.:)

MerLe said... Reply To This Comment

takut tengok keadaan skg.. ramai yg dah mula cuba bangkitkan bab agama.. x sedar agaknya dorg ni.. negara dah elok2 aman damai nak diporak peranda.. nauzubillah..

sizuka[Izzati] said... Reply To This Comment

ape nk jd lah ngara kita ni

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said... Reply To This Comment

ni sume sebab orang melayu terlampau berlembut dengan kaum2 lain... sebab tu dieorang berani tuntut macam kan :(

merahitujambu said... Reply To This Comment

aku peminat teh tarik kot...walau pon sebesar 20 sen tu org cakap bapa laa sgt.memang cukup terasa kenaikan harga tu..kalau gula naik...gaji naik xpe..aku terima..gaji naik macam kura aku leh terima..ni gaji tak naik langsung..memang tak boleh terima pakai!!!

lalink7 said... Reply To This Comment

tue la pasal..isu nie smakin lama smakin mmbesar..tp lega sangat bila dengar PM ckp confirm agama lain tidak berhak dan tidak layak utk dijadikan agama persekutuan..

terus lega dengar kat berita pendek di Sinar Fm td..

FASYA SANDA said... Reply To This Comment

aku harap islam masih kukuh kt malaysia ni..tpai skang macam dh kucar kacir je..=/


aku suka kawan dgn ko!!ekekeke

tapi fasya dgn lisa leh ngam ke??ekekeke

ima said... Reply To This Comment

betul. ak rasa media pun patut hentikan pasal isu agama nie. kita mmg bebas bersuara tapi kena taula sensiviti org laen jugak. tak semua boleh kawal perasaan dan berfikiran terbuka.

nabilah_2908 said... Reply To This Comment

hmm...siapa lah yg mula2 timbulkan isu ni....haih....x suka tgk negara kita aman agaknya... :(

HAZWAN17 said... Reply To This Comment

isu ni memang sensitif..tapi dalam TV jugak yang diheboh-hebohkan...macam saje-saje nak cetus sentimen perkauman ke..so better hentikan je

SyedGraphiX said... Reply To This Comment

pehh...mcam2 yg jadi skarang ni.. esok lusa ape la jadi kat negara kita ni... T_T

hans said... Reply To This Comment

nak dkt pilihanraya nih biasalah

Review Filem Kongsi

FasiHaH SupiaN said... Reply To This Comment

PM sudah bersuara, harap tiada lagi kekepohan. haisy tak payahla perbesar benda tak ada bukti..masalah tul la masyarakat niee

Muhamad Zaki Zafir said... Reply To This Comment

isu perkauman dan agama ni mmg sngaje ditimbulkan supaya nk pcahkan unity rkyt.bosan aku dgr.knp x ckp ape2 pn psl kenaikan gula, atau at least nk mntak maaf sbb trpakse naikkan gula ke ape ke.

Reena said... Reply To This Comment

lepas 1, satu isu plak cube dibangkitkan..haishh...

Yb Raz said... Reply To This Comment

Ada cerita disebalik isu ini. Untuk mengubah perlembagaan persekutuan semenanjung, itu adalah mustahil.

tapi rancangan ini untuk Sabah dan Sarawak. DAP sengaja bangkitkan isu ini selain daripada isu bible bahasa melayu.

Selain daripada P.Pinang, DAP nak menguasai Sabah dan Sarawak dan melagakan kaum bumiputera kat sana.

tentang fb tu, itu kerja budak bodoh..tak payah dilayan.

acai said... Reply To This Comment

salam,..nice artikel,..hehe,..insyaallah,.selagi kita ada kuasa politik,..kita harus mmperkukuhkan dan menegakkan agama islam,..bukan hanya setakat menjadi agama rasmi tetapi lebih dari itu,..selamat kenal,..best blog ni,.