Wednesday, September 19, 2012

Apa itu Deklarasi Kuching?


Deklarasi Kuching ialah satu perjanjian yang dibuat oleh Pakatan Rakyat pada 16 September yang lalu selari dengan sambutan Hari Malaysia ke49. Ianya mengutamakan 7 perkara berikut :

PERKARA 1: KERJASAMA BERSEKUTU
Kami akan memulihara intipati Perjanjian Malaysia dan memperkasakan kedudukan Sarawak dan Sabah setanding dengan Semenanjung Malaysia dengan mengembalikan autonomi Sarawak dan Sabah mengikut lunas Perlembagaan Persekutuan.

PERKARA 2: PERWAKILAN YANG ADIL
Kami akan mempertingkatkan integrasi nasional di antara Sarawak, Sabah dan Semenanjung Malaysia melalui penggemblengan tenaga dan perkongsian kuasa secara adil yang menjunjung semangat Perjanjian Malaysia.

PERKARA 3: KEWARGANEGARAAN
Kami akan menubuhkan Suruhanjaya DiRaja bagi menyelesaikan masalah nasional berkaitan pendatang tanpa izin dan isu-isu kerakyatan, khususnya di Sarawak dan Sabah.

PERKARA 4: PENGIKTIRAFAN HAK KE ATAS TANAH ADAT
Kami akan menghormati dan mengiktiraf hak anak watan ke atas tanah adat sepertimana yang tertakluk dan termaktub dalam Undang-undang Negeri Sarawak dan Sabah dengan menubuhkan Suruhanjaya Tanah untuk menyiasat, menyelesaikan pertikaian, memperbaharui, menyelidik dan memulihkan Hak Adat Peribumi ke atas pemilikan Tanah Adat.

PERKARA 5: KECEKAPAN DAN KEMANDIRIAN SARAWAK DAN SABAH
Kami akan mengiktiraf perlantikan rakyat Sarawak dan Sabah untuk memimpin dan memegang jawatan di Jabatan Kerajaan di negeri masing-masing, dikuatkuasakan oleh Setiausaha-setiausaha kerajaan kedua-dua negeri dan memberikan keutamaan kepada rakyat Sarawak dan Sabah di peringkat Kerajaan Persekutuan untuk menjalankan tugas di negeri masing-masing.

PERKARA 6: KEADILAN DALAM ISU MINYAK
Kami akan menaikkan bayaran royalti ke atas petroleum dan sumber sumber hidrokarbon kepada Sarawak dan Sabah dari 5% ke 20%.

PERKARA 7: PEMBANGUNAN SEKATA
Kami akan membawa tahap kemajuan infrastruktur di Sarawak dan Sabah setanding dengan perkembangan di Semenanjung Malaysia.
 
 
* Aku percaya bahawasanya Barisan Nasional (BN) masih mampu mentadbir negara walaupun tak dinafikan ada cacat celanya sebab kita sebagai manusia memang tak sempurna. Melihat kepada 7 perkara yang dibawa oleh Pakatan Rakyat (PR) ini aku faham cuma aku tak yakin dan sesungguhnya BN adalah sebuah parti yang telah berpengalaman dalam pentadbiran negara. Masih banyak lagi transformasi yang Dato' Seri Najib Tun Razak mahu lakukan buat rakyat Malaysia. Nak tukar kerajaan? Ingat, ia bukan perkara yang mudah seperti permainan bola sepak yang mana kita boleh pergi bermain untuk pasukan lain semudah kita menukar jersi baru :)


1 Komen Orang Bijak:

Jeepers Creepers said... Reply To This Comment

ayuh kasi tukar semua duit masuk dalam poket pembangkang..ayuh kasi tukar semua tanah rakyat sabah sarawak kepada nama kroni pembangkang..ayuh kasi tukar semua agama orang sabah sarawak kepada agama nasrani agenda DAP