Thursday, September 22, 2011

Catatan #66 : Salahkah Menonton Nasi Lemak 2.0?


Terima kasih kepada yang bagi komen kat entri SINI tentang ulasan aku terhadap filem Nasi Lemak 2.0.. Aku hargai setiap pandangan korang semua terhadap sikap Namewee sebelum ini yang menghina lagu kebangsaan (Negaraku) dan azan kita.. Aku faham tindakan aku menghargai filem buatan Namewee dikutuk, seolah-olah aku tidak sensitif dengan perbuatan melampau Namewee.. Maaf, bukan niat nak samakan filem ini dengan Perhimpunan Bersih 2.0, tapi nak bagi contoh terdekat kepada yang masih kurang faham.. Tapi dalam filem Nasi Lemak 2.0 langsung tiada perkaitan dengan perhimpunan tersebut malah apa yang disampaikan benar-benar melambangkan kehidupan masyarakat hari ini..

Dulu, kita digemparkan dengan Perhimpunan Bersih 2.0 yang dianjurkan oleh Ambiga yang disokong kuat oleh Anwar Ibrahim, Mat Sabu dan lain-lain.. Dan pada ketika itu, entri INI yang aku keluarkan turut dicaci hina sepertimana entri aku semalam tentang filem Nasi Lemak 2.0.. Mengapa? Ramai yang kata objektif Perhimpunan Bersih 2.0 itu baik dan sangat bagus iaitu membersihkan pilihanraya! Selain itu, turut dinyatakan lapan tuntutan semasa Perhimpunan Bersih tersebut..

Apa kaitan Nasi Lemak 2.0 dengan Perhimpunan Bersih 2.0?
Jika dilihat, Nasi Lemak 2.0 adalah arahan Namewee seorang yang punya kes menghina agama Islam dan negara.. Manakala Perhimpunan Bersih 2.0 pula dianjur oleh Datuk Ambiga yang turut punya kes menyokong tindakan Lina Joy yang murtad dan pelbagai kes lain yang turut melibatkan agama Islam.. Persoalannya, kenapa ramai pulak orang melayu yang pergi Perhimpunan Bersih 2.0? Bukankah menyertai perhimpunan tersebut ibarat menyokong Datuk Ambiga? "Kami tak sokong Ambiga, cuma mahu pilihanraya yang bersih dan setuju dengan 8 tuntutan tersebut".. Itulah antara komen-komen yang aku gabungkan--diterima dalam entri-entri aku untuk Perhimpunan Bersih 2.0 sebelum ini.. *Bila selesai sudah Perhimpunan Bersih 2.0, nampak bahawasanya perhimpunan tersebut tidak aman sepertimana yang diwar-warkan sebelum ianya dilaksanakan*

Boleh tak kalau aku kata, "Aku tak sokong Namewee, cuma sokong filem tempatan".."Dan aku tonton filem ini sebab ada pengarah hebat Afdlin Shauki turut bersama menjayakan Nasi Lemak 2.0".. Mungkin ada yang gelak sebab sebelum ini aku tak pernah ulas filem-filem tempatan yang aku tonton.. Sebab? Terlalu ramai yang dah ulas dalam blog mereka tapi untuk filem Nasi Lemak 2.0, aku ulas dalam blog aku sebab aku tahu ramai yang menentang filem ini atas tiket perbuatan buruk pengarah filem itu sendiri..

Konklusinya, tak semesti bila aku pergi menonton filem Nasi Lemak 2.0, aku sokong Namewee.. Hanya sokong filem tempatan yang pada hemat aku punya satu pembawaan yang berbeza dari segi tema dan persoalan serta mesej yang tersirat di dalamnya.. Samalah macam orang yang pergi Perhimpunan Bersih 2.0, mereka kata tak sokong pun Ambiga (Sebab beliau turut ada kontoversi jugak), cuma mahu pilihanraya yang bersih serta membawa memorandum yang terdapat lapan tuntutan untuk satu perubahan dalam pilihanraya akan datang.. *Tapi aku tak sokong Perhimpunan Bersih 2.0 sebab aku percaya pilihanraya kat Malaysia masih telus* 

Maaf kiranya pandangan kita berbeza, tetapi tidak perlu rasanya mengeluarkan komen begini, "Kau sokonglah orang kafir tu, bagi untung kat dia".. Tidak perlu bersikap prejudis sebab kita hidup dalam masyarakat majmuk yang harmoni.. Yang punya fikiran sempit berkata sedemikian mungkin lupa, bahawa dia juga punya jiran, rakan sekerja, majikan atau mungkin saudara sendiri yang bukan beragama Islam.. Dan paling penting, ramai antara kita yang makan juga kat Mcdonald, walaupun.. Aku bukan ingin menyanjung tinggi Namewee tapi hasil kerja dia dalam filem Nasi Lemak 2.0 aku suka sama seperti allahyarhamah Yasmin Ahmad dalam filem Sepet.. Ya, memang aku akui tak pernah nak ulas filem tempatan yang lain tetapi kalau sudah aku masih tak menonton, kenapa perlu aku memandai nak mengulas.. Lagipun, ramai dah blogger yang sememangnya punya blog untuk review filem kat Malaysia ni.. Tambahan pula, kalau filem pasal cinta remaja yang biasa--sepertinya pernah kita lihat dalam filem melayu yang lain.. Contoh 3,2,1 Cinta lebih kurang macam filem Kuliah Cinta.. Maaf cakap ye! Kemudian, kalau sorang bikin filem hantu pastu meletup, berlumba jugaklah filem hantu yang lain keluar, tapi semua aku tak layan pun kecuali Hantu Kak Limah Balik Rumah.. Kerana pada aku filem Mamat Khalid juga sarat dengan mesej seperti filem Rock, Man Laksa, dan Zombi Kampung Pisang..

Kata Afdlin Shauki (pelakon dalam Nasi Lemak 2.0).. Pada pendapat saya, kalau seseorang tu mahu mengambil tanggungjawab atas kesilapannya dulu dan memperbetulkannya kita patut sokong.. Kita semua tahu Tuhan pun maha pengampun dan penyayang, dan saya adalah seseorang yang tak percaya dengan dendam dan kebencian, kerana benda itu selalunya membawa padah.. Masyarakat kita pun banyak menerima kembali orang-orang yang membuat silap, Tun Mahathir (Hero gua yang amat gua sayangi) pun pernah memasuki ISA, Hishammudin Rais diberi pengampunan untuk kembali ke Malaysia, Abang Jamal Abdillah pernah membuat silap dan meminta maaf dan diterima kembali oleh masyarakat.. Janganlah kerana Namewee berbangsa lain kita tak boleh menerima permintaan maafnya.. Point saya adalah, kalau seseorang itu mahu merubah ke arah kebaikan kenapa tidak kita beri peluang dan dalam waktu yang sama, pantau kerja dia supaya dia tak mengulangi apa yang pernah dia buat dulu. Kalau dia buat lagi, maknanya, maaf dia tak ikhlas dan pada ketika itu buatlah apa yang patut, kita nak pulaukan dia ke nak buang negara ke, saya akan sokong sekuat-kuatnya.. *Sambungan di SINI

Blog lain yang turut memuji filem Nasi Lemak 2.0
Oh! Artis
Artis Malaysia Terkini
Kritik.Filem.Malaysia
Hari Ini Saya Belajar

p/s : Sebenarnya mentaliti kita masih di tahap rendah.. Apabila seseorang yang pernah melakukan kesilapan suatu ketika dulu akan terus dicop sebagai penjahat! Begitu juga yang berlaku kepada segelintir banduan mahupun penagih dadah yang telah insaf.. Jarang diberikan peluang kedua dan jarang 'diberi muka' oleh masyarakat.. Baru-baru ini gempar isu filem Hantu Bonceng yang mana dikatakan menghina Islam, ya aku masih tak menonton filem ini tapi ada tengok kat youtube.. Tengoklah orang melayu sendiri punya cerita pun boleh bikin sebegitu? Fikir-fikirkanlah.. :)

36 Komen Orang Bijak:

chikadakbiru said... Reply To This Comment

setuju n3 awak...tp saya hanya tunggu filem itu di tayangkan di tv aje ler...

Mario said... Reply To This Comment

ooo...ok nnt kluar astro pes aku tgk...

H.J said... Reply To This Comment

tak tengok lg macam mana citer ni..

manggosteen said... Reply To This Comment

hoh..gua sokong lu beb..tapi gua sokong bersih gak..aakakaka

mr.syazwan said... Reply To This Comment

WAWAWA

betul2 pertahankan nasi lemak 2.0 ye..

ahah

apa2 pun cukup pangakl niat kita

=_=

TwIstiEs*meSti Mau* said... Reply To This Comment

sokongla brg buatan malaysia...haha

afiqazizan said... Reply To This Comment

ermm dah rasa nak cuba tengok la pulak filem nasi lemak 2.0 ini..:)

ozzy said... Reply To This Comment

Pernah ke namewee tu minta maaf??..
Apa kata kalau pergi jengok apa cerita kat FB dia pulak..pastu ulas kat sini betapa hebatnya 'lakonan' dia.
" MELAYU MUDAH LUPA "..

YB Raz said... Reply To This Comment

hahaha syabas.jgn dilayan kerenah komen komen yang mengarut..biasalah dorang hanya tahu mengata.

MerLe said... Reply To This Comment

yea..fikir-fikirkanlah....

Q Anak Merdeka said... Reply To This Comment

Tak salah pun tgk crite ni. Best ape. Hee...

Betul,kat dlm fb lg ramai page kutuk Islam kan?org indon hina negara kite &mcm2 lg.tp salah namewee je nampak.pastu bila org jahat buat baik dikutuk pulak. PELIK org Ma;aysia ni.

[n] ajiha fuz [i] said... Reply To This Comment

http://yanananako.blogspot.com/2011/09/kelalaian-yang-berlaku-pada-pelakon.html

cer try bukak :)

nuriz said... Reply To This Comment

nak tengok dulu le baru boleh nilai..

RAINS INDRANI FIRDAUS said... Reply To This Comment

agak ramai juga yg prejudis trhadap namewee trsebut....boleh than citenye...org kita memang suke memprejudiskan org lain...

Anonymous said... Reply To This Comment

melayu mudah lupa...

Anonymous said... Reply To This Comment

bkn prejudis la.. x da slhnya filem nie..filem ok..da mesej..tp slhnya namewee tu.. dia x prnh nk mntk maaf ats penghinaan dia terhadap org melayu dgn azan subuh.. klu dia mntk maaf..rasanya x da apa slhnya... tp dia ttp perthnkn video dia tu.. fikir2 kn lah...duit korg byr tgk filem nie... lps nie blh la dia bt pulak video hina kita lg kn..org melayu pn mrh.. lps tu bt filem baik2.. org melayu pn sokong...

Syafiqah said... Reply To This Comment

Salam blog owner,

Good Job !!

Fiqah da tgk pun filem ni. And seriously Fiqah suka sgt dgn jalan ceritanya. Pedulikan pada komen2 orang tu. Memang byk yg tak menyokong org Melayu gi tengok filem ni pun. Bagi Fiqah, bukan bermakna Fiqah menyokong Namawee bila Fiqah decide utk tengok crite ni. Cumanya Fiqah just nak tengok hasil karya Namawee. And ternyata dia ada bakat. Cuma kita kena bagi peluang kat dia. Semua orang buat silap dan berhak diberi peluang ke-2. Cuba bayangkan kalau ahli keluarga kita dimaki macam tu? Sapelah kita untuk terus menghukum dia. Suci sgt ke kita ni. So, renung-renungkan..

Anonymous said... Reply To This Comment

http://www.benashaari.com/2011/09/kenapa-aku-tak-nak-tengok-nasi-lemak-20.html

cik eijau said... Reply To This Comment

setiap org ad persepsi sendiri . . err . . aku ? aku rasa, kita ta berhak nk hukum seseorang . . yup, mmg nmpk sgt la kn kesalahan si namewee ni . . tapi, aku tahu dn aku sndri yakin y berlambak budak melayu beragama islam y hina agama sndiri cuma, kita ta nmpk je . . so, ta slh sokong film tmptan . . even, si namewee ni wt hal pun . . ^^ peace yall !

Anonymous said... Reply To This Comment

Minta maaf senang ja. Just ckp d mulut...Tp yg susah ialah MEMBUKTIKAN maaf tersebut.

So inilah yg Namewee buat.

Anonymous said... Reply To This Comment

good day dhatieku.blogspot.com owner found your site via yahoo but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have found site which offer to dramatically increase traffic to your website http://xrumerservice.org they claim they managed to get close to 1000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my site. Hope this helps :) They offer search engine rank optimization quality seo backlink service 10000 backlinks Take care. Jay

Anonymous said... Reply To This Comment

unquestionably consider that which you supposed. Your preferred raison d’?tre seemed to be at the internet the simplest thing to engage communication of. I voice to you, I certainly get irritated by the unchanged epoch as supplementary ancestors care about issues that they merely don’t recognise in relation to. You prohibited to hit the nail leading the top and also definite out the complete fixation without having side prompt , ancestors may possibly assume a gesticulate. Willpower perhaps be present backside to get extra. Show gratitude you| Payday Loan

Anonymous said... Reply To This Comment

Many thanks with regard to spreading, this can be a fantastic post. Truly thanks! Excellent. Payday Loan

Anonymous said... Reply To This Comment

dhatieku.blogspot.com Payday Loan MI Cheboygan Beberapa menit kemudian , ia mengunjungi tempat tidur dan pingsan , sedang minum sepanjang hari

Anonymous said... Reply To This Comment

dhatieku.blogspot.com sites Namun , Anda akan menemukan tempat-tempat lain di mana Anda mungkin mencari posisi teller

Anonymous said... Reply To This Comment

dhatieku.blogspot.com website link Dia berharap untuk mendapatkan PHK dan bahwa kita akan membutuhkan penghasilan lain , bahkan dengan dia mendapat pekerjaan baru jika perlu

Anonymous said... Reply To This Comment

dhatieku.blogspot.com read more here Mendapatkan kartu pra bayar juga dapat membantu Anda merapikan kredit Anda juga karena Anda dapat membayar tagihan Anda di internet dan menangani transaksi keuangan lainnya

Anonymous said... Reply To This Comment

I was more than happy to find this website. I want to to thank you for ones time for this fantastic read!! I definitely loved every part of it and i also have you saved to fav to look at new stuff on your web site.

[url=http://avmost.com]Free Porn Video[/url]

Anonymous said... Reply To This Comment

I was very happy to discover this site. I need to to thank you for your time just for this wonderful read!! I definitely savored every bit of it and i also have you book marked to see new information on your website.

[url=http://avmost.com]Free Porn Video[/url]

Anonymous said... Reply To This Comment

I'm pretty pleased to uncover this page. I want to to thank you for your time due to this fantastic read!! I definitely appreciated every little bit of it and i also have you book marked to check out new information on your blog.

[url=http://avmost.com]Free Porn Video[/url]

Anonymous said... Reply To This Comment

I'm more than happy to find this site. I wanted to thank you for ones time for this fantastic read!! I definitely enjoyed every bit of it and i also have you book marked to look at new stuff on your web site.

[url=http://avmost.com]Free Porn Video[/url]

Anonymous said... Reply To This Comment

I was excited to find this page. I want to to thank you for ones time for this wonderful read!! I definitely loved every little bit of it and i also have you saved as a favorite to look at new things on your site.

[url=http://avmost.com]Free Porn Video[/url]

Anonymous said... Reply To This Comment

I was pretty pleased to uncover this website. I need to to thank you for your time for this wonderful read!! I definitely savored every bit of it and i also have you saved as a favorite to check out new information on your website.

[url=http://avmost.com]Free Porn Video[/url]

Anonymous said... Reply To This Comment

I'm very happy to discover this website. I want to to thank you for your time for this particularly fantastic read!! I definitely really liked every part of it and I have you book marked to look at new information on your site.

[url=http://avmost.com]Free Porn Video[/url]

Anonymous said... Reply To This Comment

I was extremely pleased to uncover this site. I wanted to thank you for ones time for this fantastic read!! I definitely savored every part of it and I have you bookmarked to look at new information on your web site.

[url=http://avmost.com]Free Porn Video[/url]

Anonymous said... Reply To This Comment

Hello there! I just want to give you a big thumbs up for the excellent information you have here on this post. I'll be returning to your blog for more soon.

[url=http://onlinepokiesking4u.com]click here[/url]