Wednesday, December 14, 2011

Catatan #70 : Ombak Rindu


Aku percaya ramai dah tengok filem Ombak Rindu.. Tahniah!!! Aku tak berkesempatan untuk menonton lagi.. Bukan aku tak mahu tapi.......................................

"Alaaaaaaaaa, kau memang Tieah! Filem Namewee kau layan plak.."

Tak! Sebenarnya aku pun pelik.. Aku tinggal kat negara pengeluar filem Ombak Rindu--Malaysia, tetapi tahukah anda bahawasanya Star Cineplax Miri tak main lagi filem arahan Osman Ali itu.. Haish! Tambah kesal, negara Brunei Darussalam yang berjiran dengan Miri boleh plak tayang filem ni tepat 1 Disember lepas.. [KLIK SINI]


Walaubagaimanapun, bagi pembaca novel Ombak Rindu, ramai yang tak puas hati dengan filem ni.. Korang tahu tak betapa susahnya nak angkat satu satu novel ke dalam filem? Bukan kerja mudah untuk bawa penulisan novel ke dalam seni layar yang sangat rumit prosesnya ditambah dengan durasi tayangan yang terhad.. Pernah tengok filem melayu sampai 3 jam? Tak kan.. Paling lama pun satu jam 45 minit.. Bila baca novel, tiap pembaca ada bayangan sendiri, jadi mana mungkin Osman Ali dapat baca kesemua bayangan tersebut.. Dalam novel satu babak pun sampai berpuluh muka surat, sangat mustahil untuk tiap gerak geri itu di adun terus dalam seni layar.. Susah beb.. Kena faham kerumitan proses sebuah lakon layar--tak sama dengan kebebasan dalam penulisan..

5 Komen Orang Bijak:

Amni said... Reply To This Comment

kmk secara personally yang minat novel ya bukan lah sik puas ati sebab sik masukkan semua jalan cerita.. tp kmk sik puas ati bila cerita ya di ubah.. hehehe...

merahitujambu said... Reply To This Comment

AKU DAH TENGOK TP AKU X PUAS HATI SBB X BACA NOVEL DIA..NK CARI NOVEL DIAAAA

pizli said... Reply To This Comment

Orang mmg banyak cakap pasal filem ni, orang yang tak pernah tau jadi tau.

ima said... Reply To This Comment

ak da tgk ari ahad lepas. cte dia biasa je. mcm cerita cinta melayu yg masih sama. sedangkan novel dia awesome kot. kalau da tau tak boleh buat mcm novel dia, tukar la tajuk jadi ombak cinta keee. haaaa. kan lain sket?
ok,ak ngarut. k,bye! haha

nub said... Reply To This Comment

kalau menuliskan gambaran dan kejadian tu dah payah, memfilemkan tulisan itu lagi lah payah.