Saturday, September 15, 2012

Kad Diskaun Siswa 1 Malaysia Bukti Suara Siswa Didengari


Kad Diskaun Siswa 1Malaysia (KADS1M) diwujudkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dengan objektif untuk membantu mengurangkan kos sara hidup pelajar pelajar Institusi Tinggi (IPT) awam dan swasta seluruh negara. KADS1M juga akan diedarkan secara berperingkat. *harap bersabar :)

Apakah syarat untuk mendapatkan KADS1M?
KADS1M diberi secara percuma kepada mahasiswa yang mengikuti pengajian jangka panjang dalam tempoh setahun dan keatas (sijil, diploma, ijazah, masters dan PHD) secara sepenuh masa dan mestilah warganegara Malaysia.

Apakah jenis perkhidmatan atau diskaun yang bakal diterima dengan KADS1M ini?
Produk IT, peruncitan, produk automotif, buku/alat tulis, pakaian/kelengkapan sukan, klinik kesihatan/optometri/cermin mata, makanan/minuman, penginapan/pengangkutan, pusat rawatan/kecantikan dan lain lain tertakluk kepada terma dan syarat. Untuk senarai syarikat yang terlibat boleh terus [KLiK SiNi]

Apa yang menarik saya nak kongsikan tentang Kad Diskaun Siswa 1Malaysia (KADS1M) ini ialah, ianya cetusan idea dari siswa sendiri semasa Mesyuarat Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan (MPPK) pada 21 November 2011 yang lalu. Nah, inilah bukti kerajaan (BN) sentiasa dengar suara siswa serta peka dengan kehendak siswa kini. Apa guna kita berdemo di jalanan terpekik terlolong? Siapa mahu dengar suara kita? Siapa mahu peka dengan kehendak kita? Siapa mahu ambil tahu semua itu? Kita yang bergelar mahasiswa perlu fikir langkah bijak untuk kita salurkan pendapat kita dengan cara musyawarah dan teratur. Insya Allah, hajat kita pasti akan sampai pada yang selayaknya. 

Terima kasih MPPK atas hasil daripada mesyuarat tahun lalu, maka wujudnya KADS1M. Seronok walaupun mungkin saya tidak dapat merasainya kerana saya hanya pelajar pengajian Jarak Jauh USM. Namun, saya sentiasa menyokong apa jua keputusan yang baik buat mahasiswa di negara ini.



p/s : Rasanya yang demo mansuh PTPTN dulu tu dapat hasil tak? Erk.. 
p/ss : Zed Zaidi mendedahkan terdapat segelintir artis dibayar puluhan ribu ringgit oleh parti tertentu dalam usaha menghasut rakyat membenci kerajaan. Berita lanjut baca SINI.

 


6 Komen Orang Bijak:

Aliff Haikal said... Reply To This Comment

saya sayang kerajaan <3

Unknown said... Reply To This Comment

done follow all ur blog!!

jemput2 lawat blog sy..dan jangan lupa follow n like fb page TQ

http://di-sini-bermula.blogspot.com

Anonymous said... Reply To This Comment

Macam saya dah nak graduate tak perlu kot kad ni..hihi.

ckynnogha78 said... Reply To This Comment

Untung bah.. Kmk org dolok nie ada. Jd, hargailah bila dpt kad ya. Like myhabibysuperb.blogspot.com juak k. Tqia.

akudoktorkampung said... Reply To This Comment

so bile bole dapat kad ni?

akudoktorkampung said... Reply To This Comment

so bile bole dapat kad ni?