Wednesday, April 25, 2012

Review : Kelabu By Nadia Khan


Akhirnya aku selesai baca buku setebal 456 muka ini--KELABU!
Ikut hati #Kelabu akan jadi novel terakhir selepas #Zombijaya memandangkan ia satu satunya novel fixi yang boleh dibahagikan kepada 2 naskhah berbeza..

Eh, apa ko merepek ni?
Maksud aku, ketebalan novel Kelabu hampir menyamai dua novel lain.. Dan membuatkan aku rasa itu bahan bacaan yang last sekali aku baca..

Tapi, #Kelabu antara tiga buku pertama yang ko dah khatam kan?
Yes! Aku tak sangka tangan aku boleh capai novel pilihan terakhir itu minggu lepas.. Maybe sebab cover dia yang cool ditambah plak kaler yang soft membangkitkan naluri pembacaan ye..

Jadi, apa yang menarik dalam #Kelabu ni?
Nadia Khan membawa kita menyusuri satu kehidupan yang kadang kala kita tak pernah nak ambil peduli tentangnya.. Cerita perihal Amir yang boleh dianggap manusia keji oleh segelintir masyarakat yang hanya tahu memandang luaran tanpa sedikit rasa ingin tahu atau terdetik di hati ingin mendekati.. Oh ya, ada yang menghampiri tetapi punya muslihat tersendiri dan akhirnya kecewa memakan diri--itu Jun.. Novel ini juga menekankan tentang hubungan persahabatan yang akrab--mampu renggang bila mana satu perasaan lain muncul antara dua insan bergelar "bff".. Selain itu nilai kekeluargaan yang tinggi serta nilai keagamaan turut diselitkan bagi mencantikkan jalan cerita.. Standardlah dalam penyampaian semua benda perlu ada kesan.. Macam drama melayu mesti ada part nilai nilai murni tu.. Alah tak kan tak biasa belajar komsas/sastera kat sekolah.. Hehehe.. Bagi aku plak, kejadian di mukasurat 442 turut memberikan aku satu perasaan jatuh! Kira part sedihlah.. Di penghujungnya, siapa pilihan hati Amir? Jom dapatkan muka surat terakhir #Kelabu.. Hahaha.. Tak saspen lah kalo aku bagitau habis..

Erm, apa yang penipuan dalam #Kelabu yang ko dok canang tu?
Sebenarnya kesilapan teknikal yang datangnya dari pihak aku sendiri.. Masa aku beli novel ni aku dah baca sinopsis di belakangnya.. Aku faham dan aku dah boleh agak tapi selepas buku disusunrapi dan diambilsemula selepas sebulan kemudiannya, aku terus ke setiap helaian dan membayangkan wajah kacak tampan Amir seperti Amir dalam drama bersiri Vanilla Coklat.. Tak perlu aku cakap perihal Jun sebab nanti korang gelak! Yang pasti aku bayang pelakon wanita baru popular yang tak menang award ABPBH tahun ni.. Aku menghayati tiap watak dalam penulisan--sebab tu wajah kesayangan hamba tetiba muncul.. Eh, #Pecah yang aku baca pun aku imagine muka itu muka ini.. Okokok, berbalik kepada penipuan dalam #Kelabu.. Nyata wajah Aiman Hakim Ridza terpaksa aku lupakan setelah aku berada pada helaian 211 dan ke atas.. Demmmmmm.. Macam mana aku boleh lupa tentang sedikit coretan di kulit belakang novel tu? Kau menang Dr.Nadia.. Weeeeeee :)

Pesanan terakhir?
Jangan baca kulit belakang dulu.. Dan kepada yang nak beli sila ke kedai buku berhampiran anda seperti MPH, Popular atau lebih mudah ke SINI..








(Nota Hatie : Masih terngiang ngiang lagi perbualan telefon tengahari tadi.. Tuhan tolong..)



9 Komen Orang Bijak:

Unknown said... Reply To This Comment

tebal nyer kalau same mcm 2 novel.mcm buku study lak..ehehe :)

Tieah Madian said... Reply To This Comment

@Harith Iskandar
Tapi bila dah baca sangat layan.. Belilah.. Ke nak pinjam??? Hahaha..

Anonymous said... Reply To This Comment

wahh nk bacaaa. macam best je :)

Tieah Madian said... Reply To This Comment

@Huda~
Kompom!

guest said... Reply To This Comment

400 lbh mukasurat...tak abis la aku baca klu camtu...hehe

Tieah Madian said... Reply To This Comment

@guest
Hahaha.. Ko main game mario je r..

Rina Rahamat said... Reply To This Comment

akak dh lama x bc novell..dulu minat sgt..novel tebal-tebal sehari jer leh habis..


tp skang x sempatla nk baca..

nabilah_2908 said... Reply To This Comment

nak cari nanti..heee... :)

ezyra taharin said... Reply To This Comment

da tkde mood nak nce novel skrg hehe