Friday, August 20, 2010

Catatan #27 : Jangan Mengeluh


Kita berkata: Aku dah tak tahan!
Al-Quran menjawab:
"... dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat لله. Sesungguhnya tiada yg berputus asa dari rahmat لله melainkan kaum yg kafir."
-Surah Yusuf: Ayat 12

Kita bertanya: Bagaimana harus aku menghadapinya?
Al-Quran menjawab:
"Dan mintalah pertolongan (kepada لله) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang2 yg khusyuk."
-Surah Al-Baqarah: Ayat 45

Kita bertanya: Kepada siapa aku berharap?
Al-Quran menjawab:
"Cukuplah لله bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNYA. Hanya kepadaNYA aku bertawakkal"
-Surah At-Taubat: Ayat 129


p/s : Sesungguhnya aku pun selalu mengeluh..*oh, insaf!

8 Komen Orang Bijak:

izyanty collection said... Reply To This Comment

Thank's utk en3 nie...dah dpt jawapan.

untuk perhatian semua...bermula kol 12- 5ptg nie nanti kat my blog ada 5 pkra aneh utk dikongsi bersama. harap dapat berkongsi ngan semua pembaca. TQ

ain shalalala said... Reply To This Comment

saya pun slalu mengeluh. menginsafi diri

MyzaLuna said... Reply To This Comment

يا الله الرحمن الرحيم

makdara TERDIVA said... Reply To This Comment

bukan mengeluh tapi sekadar melepaskan kelelahan.. :)

bagus tazkirah ni..

Encik Tikus said... Reply To This Comment

wahh~ like this entry ;DD

Along Tapa said... Reply To This Comment

tadi aku nak komen...pastu aku terlupa nak komen apa....heehe

Blog nostalgia budak Muor - Cerita sepoi-sepoi bahasa

manggosteen said... Reply To This Comment

betol gak ni..
tak pernah terpikir pon..

Aidi-Safuan said... Reply To This Comment

tuh la. kesian tau. asyik kena marah jer. sedih tol la... :(