Monday, October 22, 2012

Catatan #99 : Rokok

Ikutkan tiada sebab aku perlu ambil tahu masalah kenaikan harga rokok 20sen bermula hari ini. Sebab aku bukan perempuan yang merokok. Berita tentang kenaikan 20sen ini pun aku tahu dari twitter bila TL penuh cerita rokok. Rata rata lelaki bengang. Dalam hati "eh, bukan ke merokok itu nampak macho? Setakat naik 20sen tak kan terjejas ke-macho-an jantan kat Malaysia kot." HAHA.

Aku faham perasaan kaum adam ni, dah sah sah hak merokok hak mereka tapi hak sakit anda hak perempuan yang jaga. Itu kena ambil peduli jugak cik abang. Memang sakit itu bukanlah berpunca dari rokok semata tapi kebanyakan. Dan aku tak nafikan jugak, perokok tu mati kadang kadang bukan sebab kanser paru paru mungkin sebab kencing tikus. Ini semua Allah punya kuasa tapi bukankah mencegah itu lebih baik dari mengubati?

Samalah macam kes kerajaan kurangkan subsidi gula 20sen dan mengakibatkan kenaikan harga gula di pasaran. Peniaga kedai makan pula ambil peluang naik harga air, pelanggan pun marah kerajaan. Padahal inilah cara didikan awal. Kalau kita rasa terbeban, apa kata kita kurangkan pembelian. Itu tindakan bijak sebenarnya. Kurangkan manis dalam minuman dan kurangkan merokok juga! Atau mungkin juga mengurangkan kelajuan pemanduan sebab kehadiran AES. Siapa tak tahu apa itu AES, pegi cari akhbar Sinar Harian. Front page lagi.

Oh maaf. Sepatutnya entri aku pasal rokok. Tapi isu ini pun terkait sama. Walau apa apa pun aku tak sokong kalau ada kempen nak turunkan harga rokok sebab ia bukan makanan penting. Baik turunkan harga coklat kitkat ke, kan elok. Atau turun harga buah! Aaa~ Ini nak turun harga rokok? Kelakar. Padahal orang hisap rokok ni orang kaya sebab dia pegi bakar duit. *aku rasa ramai yang tak setuju, tapi aku nak cakap jugak!


P/s : Para awek tak perlu nasihat pakwe agar berhenti merokok sebab memang TAK.
P/ss : Entri ini dari pagi tadi aku taip sambung tengahari sambung petang sambung malam. Siap.
P/sss : Bolehlah tido awal malam ni.



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

19 Komen Orang Bijak:

Pizli Mat Wazip said... Reply To This Comment

Betul, turunkan harga makanan sihat, sebab makanan sihat biasanya mahal.

Harith Iskandar said... Reply To This Comment

kalau boleh jangan jual terus je rokok tu,tp alih2 dorang cari rokok daun ler pulak..haishhhh :) tapi padan muke harge rokok naik..hahaha :p

luqman zakaria said... Reply To This Comment

rokok naik haRge pon sure xde pon yang amek peduli..:p

eita said... Reply To This Comment

tak faham..nape lah orang suka hisap rokok..walhal bukan sedap pun...

Anonymous said... Reply To This Comment

Sbg lelaki macho sy rasa naik 20sen sikit. Ahahahaha... Yg marah dlm tw tu kedekut..

jaakechik said... Reply To This Comment

harga naik nak suruh org stop merokok, tp perokok tegar ni, mhal camana pon akan beli jugak. dah tu sape untung??? 'diorang' jugakk kan? pandai betul..huhu..

Nong Andy said... Reply To This Comment

jom berhenti merokok :D

YB Raz said... Reply To This Comment

ada kaitan ke rokok dengan kencing tikus???

merahitujambu said... Reply To This Comment

memang tak laa tunang aku nak benti rokok..tp dia x pernah isp depan aku..itu dh ckp bagus..sbba aku benci bau rokok

miz ruha said... Reply To This Comment

alah.. kalau setakat naik 20sen, perokok tegar tu tak kisah mana rasanya..
bengang sebab harga naik, last2 beli gak..

Mario said... Reply To This Comment

dorg tk kisah kot setakat naik 20sen ni...

◕ Kawaii D Y S H A ◕ said... Reply To This Comment

masa tunang nak berhenti sebelum kahwin, da kahwin nak berhneti sebelum dapat anak, da dapt anak
" nanti la yg, abg berhenti slow"...
jgn percaya dorg nak berhenti kalu xda usaha.. benci betik ngan bau rokok

JR said... Reply To This Comment

Walaupun Majlis Fatwa Kebangsaan dah keluarkan fatwa rokok itu haram di sisi Islam, tapi mengapa peminat rokok beragama Islam makin bertambah? Tak tau hukum? Babi mereka takut nak jamah, tapi rokok yg haram tak jijik pula!

reenapple said... Reply To This Comment

Aku kalau boleh tak nak lelaki yg merokok. keh keh keh. =D

Tieah Madian said... Reply To This Comment

@YB Raz
Bukankah perokok ni selalunya sinonim dengan penyakit kronik seperti kanser paru paru, tetapi aku andaikan tak semestinya perokok itu nanti akan mati sebab penyakit itu, mungkin sebab lain. Itu yang aku sebut kencing tikus. Faham tak?

Encik H said... Reply To This Comment

aku perokok..tapi bukan dalam kategori perokok tegar la..sehari mungkin 2-3 batang jer..

so aku x kisah sgt pasal kenaikan harga rokok..cuma ada la sikit2 pendapat peribadi pasal kenaikan harga rokok dgn gula ni..:D

Anonymous said... Reply To This Comment

Malaysia & Singapore & brunei finest on-line blogshop for wholesale
& supply korean add-ons, earrings, earstuds, locket, rings,
hair, bangle & bracelet accessories. Deal 35 % wholesale rebate. Ship Worldwide
My web-site : www.unemployment.ohio.gov

Anonymous said... Reply To This Comment

Heya! I know this is kind of off-topic however I had to
ask. Does running a well-established blog like yours take
a large amount of work? I'm brand new to operating a blog but I do write in my journal on a daily basis. I'd like to start a blog so I will be able to share my own
experience and feelings online. Please let me
know if you have any kind of ideas or tips for new aspiring bloggers.
Appreciate it!
Also visit my web site :: click the up coming article

Anonymous said... Reply To This Comment

northern ireland dating site free http://loveepicentre.com/testimonials.php medical dating personals